Of je nou actief op zoek bent of niet, soms komt er een vacature voorbij waarvan je denkt: JA, dit is mijn baan! Hoe zorg je er nu voor dat jouw sollicitatie niet onderaan de stapel belandt, maar dat jij wordt uitgekozen voor een gesprek? Een goed CV is – naast natuurlijk een knallende motivatie – onmisbaar.
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: veel recruiters lezen je CV niet van A tot Z. In slechts 7 seconden wordt jouw CV gescand en ziet een recruiter of je voldoet aan de basiseisen van de vacature. Ik kom vaak CV’s tegen waarvan ik denk: dit kan beter. Wil jij zorgen dat je niks mist op je CV én positief opvalt? Wij geven je een paar tips.
Tip 1 : Houd het beknopt (en toch volledig)
Een goed CV is niet te kort, maar zeker ook geen acht pagina’s lang. Met een goede opbouw, inhoud én uitstraling, kom je al een heel eind. Als je daar indruk mee weet te maken, maakt het niet uit of je CV nou één, twee of drie pagina’s is. Zorg er wel altijd voor dat je CV prettig leesbaar is. En onthoud, voor een CV geldt ook: less is more.
Zorgen voor een goed leesbaar CV krijg je onder andere door:
- Te beginnen bij het begin: je personalia. Het benoemen van je naam, woonplaats, geboortedatum, e-mailadres en telefoonnummer is vaak voldoende. Zorg bij voorkeur voor een goed e-mailadres. Nickname83@hotmail.com komt toch wat minder professioneel over dan Jouwnaam@gmail.com.
- Opsommingen te gebruiken. Bullets of iconen maken je CV eenvoudig lees- én scanbaar.
- Je CV waar mogelijk iets aan te passen aan de vacaturetekst, zodat je laat zien welke relevante ervaring jij hebt die goed bij de baan past. Vergeet niet je meest recente werkervaring bovenaan te zetten!
- Te kiezen voor een overzichtelijke en aansprekende layout. Zelfs als je design-technisch niet de beste skills in huis hebt; online zijn super veel CV- templates beschikbaar.
Ben je student en heb je nog geen werkervaring? Dan mag je best wat meer in je CV opnemen dan de standaard persoonsgegevens, profieltekst en opleidingen. Heb je bijvoorbeeld projecten op school gedaan met een team, misschien wel voor een concreet bedrijf? Omschrijf dan wat de opdracht was, wat jouw rol en bijdrage was en deel vooral het resultaat. Voor de IT’ers: heb je met bepaalde technieken gewerkt? Deze mogen zeker niet ontbreken op je CV; geef hier vooral een opsomming van!
Tip 2: Maak het persoonlijk
Voor sommige functies komen tientallen sollicitaties binnen. Zorg dus dat je CV eruit springt. Hoe je dit doet? Presenteer jezelf goed, zodat jouw (potentieel) toekomstige werkgever gevoel krijgt bij jou als persoon. Dit doe je bijvoorbeeld door bovenin een korte maar krachtige profieltekst toe te voegen, waarin je samenvat wie jij bent en wat jouw expertise of kwaliteit is.
Daarnaast is het toevoegen van een goede foto een pré. Dit geeft je CV letterlijk een gezicht. Recruiters zien zoveel CV’s en een foto zorgt voor vertrouwen en herkenning. Maar, voeg alleen een foto toe als deze professioneel is, anders werkt het juist niet in je voordeel. Als recruiter bij Zig beoordeel (en veroordeel) ik overigens de CV’s niet op een foto. Het mag met of zonder, net waar jij je prettig bij voelt.
Tot slot is het benoemen van hobby’s of interesses en nevenactiviteiten belangrijk. Hierdoor leert een recruiter jou al een beetje kennen. Probeer niet alleen ‘winkelen’, ‘gezin’ en ‘uitgaan’ te benoemen, maar kijk of je iets doet wat je CV versterkt. Een recruiter kijkt hier namelijk ook naar vanuit professie. Dus: programmeer je naast je werk? Sport je (vitaliteit)? Doe je extra dingen voor de maatschappij? Allemaal dingen die jouw toekomstige werkgever graag weet.
Tip 3: Doe het eens anders
Je kunt natuurlijk braaf alle how-to’s voor wat betreft een goed CV afgaan. Netjes en volledig je persoonlijke gegevens opsommen, al je werkervaring en opleiding(en) op chronologische volgorde weergeven en er netjes een PDF van maken. Maar als het past bij de organisatie en de functie waar je op solliciteert: waarom zou je het dan niet eens anders doen? Ondersteun je motivatie en CV bijvoorbeeld met een sterke videoboodschap of -sollicitatie. Deel een link naar je portfolio of eigen website of gebruik je (ijzersterke en volledige) LinkedIn-profiel voor je sollicitatie. Alles valt of staat natuurlijk met een goede uitwerking, maar doe je het goed… succes gegarandeerd!